Didi's Blog

About transmedia and other pretty cool stuff

Audience at Concert

What concerts can teach us about audience engagementWat we kunnen leren van concerten

“Everybody get down to the floor,” the bassplayer keeps playing, the rest of the band is squatting. Honestly, it makes me roll my eyes at first, ‘not again.’ But gradually the whole audience is doing what they’ve been told. I don’t want to be the only grumpy cat standing up, so I start crouching as well. It’s a trick that has been pulled at every single concert I’ve been to in the past few months. The singer starts counting “1, 2. 1 , 2, 3, 4!” The beat kicks in. Everyone jumps up, dancing and cheering like idiots. And again I have to admit that this is great!

I love going to concerts, and I love it even more when bands engage their audience. Interaction makes me feel more involved. Sometimes it can be hard to activate a crowd. These bands activate and engage their audience every single time, they make people clap, dance and sing whenever they want. How do they do it? What can we learn from them?

Active audience at La Pegatina concert

Active audience at La Pegatina concert

  1. Give your audience a clear and simple task. Don’t make them sing difficult lyrics or dance a whole choreography. If it’s too hard people won’t do it. And they will feel stupid.
  2. Enthusiasm is contagious. Go full force, or don’t even try.
  3. Make the band members join. People are followers, they need an example. The more, the better.
  4. It’s ok to give a little feedback if you feel like they’re not giving a 100%. You can make them do it again, but don’t overstate. Enough is enough.
  5. If the audience is nailing it, thank them. Every show has the best audience ever!

These rules of engagement for a gig also apply to interactive projects. I might be stating the obvious, but I thought the similarities were noteworthy, and fun. For inspiration I added a few concert engagement tricks, I already see some techniques that we can use online as well:

  • Good old clapping of course. Fast, slow, out of rhythm, it doesn’t really matter.
  • Put your hand up in the air. Sometimes even putting a little movement into it, especially when the music is getting a little romantic.
  • Simple moves. Run to the left, run to the right. Or left hand up, right hand up and make circles in the air.
  • When I say this, you say that. This, that, this that.
  • Singing along with an EASY part of the song: often singing Ooh la la’s. This goes perfectly well together with clapping (at least for some of us).
  • Everybody get down to the floor, when the beat kicks in: get crazy.
  • Dividing the crowd into teams: left vs. right or boys vs. girl. Who is the loudest?
  • The wall. Create a gap between the audience on the left and the right side and let them crash into each other when the beat drops. (Warning: Not suitable for all music genres).

“Iedereen naar de grond,” de basgitarist blijft spelen, de rest van de band zit gehurkt op het podium. Eerlijk gezegd rol ik even met m’n ogen, ‘niet weer hè.’ Maar langzamerhand doet het hele publiek wat er van ze gevraagd wordt. Ik wil niet de enige zuurpruim zijn in de zaal die niet mee doet, dus ook ik zak door m’n knieën. Bij ieder concert waar ik in de afgelopen maanden geweest ben werd deze actie uit de trucendoos gehaald. De zanger begint af te tellen “1, 2. 1 , 2, 3, 4!” De beat wordt gedropt. Iedereen springt omhoog om vervolgens te juichen en dansen als een stel idioten. En dan moet ik toch weer toegeven: Dit is fantastisch!

I ga graag naar concerten en ik ga nog liever naar concerten wanneer de band het publiek bij de show weet te betrekken. Door interactie voel ik me geëngageerd. Soms kan het best lastig zijn om een groep mensen te activeren. Deze bands doen het keer op keer. Ze laten mensen klappen, dansen en zingen wanneer zij dat willen. Hoe doen ze dat? En wat kunnen we van ze leren? 

Actief publiek bij een La Pegatina concert

Actief publiek bij een La Pegatina concert

  1. Geef je publieke een duidelijke en simpele opdracht. Dus geen moeilijke lyrics of een ingewikkelde choreografie. Als het te moeilijk is, dan doen mensen gewoon niet mee. Daarbij zullen ze zich ook nog een stom voelen als ze het niet kunnen bijhouden.
  2. Enthousiasme is besmettelijk. Ga er helemaal voor, anders hoef je het niet eens te proberen.
  3. Laat de bandleden meedoen. Mensen zijn volgers en ze hebben een voorbeeld nodig. Hoe meer, hoe beter.
  4. Je mag je publiek best wat feedback geven als je het gevoel hebt dat ze zich niet 100% inzetten. Je kunt ze gerust uitdagen om een opdracht een keer over te doen, maar overdrijf het niet. Genoeg is genoeg.
  5. Als je publiek het goed doet, bedank ze dan. Elke show heeft het beste publiek ooit!

Deze regels voor publieks participatie gelden niet alleen voor concerten, maar je zou ze ook kunnen toepassen op interactieve projecten. Misschien was het jullie al lang duidelijk, maar ik realiseerde me pas geleden de overeenkomsten en ik vond het best noemenswaardig en leuk.

Ter inspiratie heb ik hieronder nog een lijstje van concert trucjes, ik zie al wat technieken die we ook in online communities kunnen gaan gebruiken.

  • Je publiek als klapvee. Snel, langzaam, uit de maat, eigenlijk is alles geoorloofd.
  • Gooi die handjes in de lucht. Soms bewegen we ze zelfs heen en weer, zeker wanneer het een tikkeltje romantisch wordt.
  • Simpele moves. Ren naar links, ren naar rechts. Of linkerhand omhoog, rechterhand omhoog en draaien met die handjes.
  • When I say this, you say that. This, that, this that.
  • Meezingen met een MAKKELIJK stukje tekst, bijvoorbeeld de Oeh la la’s. Dit is perfect te combineren met klappen (tenminste bij sommigen van ons).
  • Iedereen naar de grond, als de beat erin komt: helemaal gek!
  • Verdeel het publiek in teams, links tegen rechts of de jongens tegens de meisjes. Wie schreeuwt het hardst?
  • De muur. Creeër een ruimte tussen de publiek aan de rechter- en de linkerkant en laat ze tegen elkaar aan botsen als de muziek begint. (Waarschuwing: Niet geschikt voor alle muzikale genres).

audience engagementconcertsengagementmusicrules of engagementtipsuser engagement

Didi Koller • May 2, 2014


Previous Post

Next Post

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *