Didi's Blog

About transmedia and other pretty cool stuff

Karakters 'Hun Eerste Keer' in graphic novel stijl.

Hun Eerste Keer

Jongeren vinden het vaak moeilijk om hun seksuele wensen en grenzen aan te geven. Soa Aids Nederland en Rutgers WPF willen de seksuele weerbaarheid van deze jongeren verhogen, maar zij zitten helemaal niet te wachten op belerende campagnes van instanties die vertellen hoe het wel en niet moet. Woedend! heeft ze daarom op een andere manier benaderd met de interactieve, transmediale serie ‘Hun Eerste Keer’. In dit project kunnen de jongeren er zelf achter komen wat de boodschap precies is. Op basis van onderzoek hebben we acht karakters ontwikkeld. De doelgroep kan hen niet alleen volgen, maar ze kunnen hun acties beïnvloeden door reacties en tips te geven.

Seeding

Om het project te seeden hebben we gebruik gemaakt van kanalen die bekend zijn bij de doelgroep: vloggers. Adinda was haar dagboek kwijt en deze dook op bij de populaire vlogger Teske. Zij zette haar YouTube publiek in om de eigenaar op te sporen. De kijkers gingen op zoek naar dingen die in het dagboek geschreven waren en kwamen uiteindelijk uit bij Adinda, die op het punt stond om mee te doen met ‘Hun Eerste Keer’. Op deze manier werden Teskes volgers ook Adinda’s volgers. We hebben deze techniek op verschillende manieren ingezet. Soms stuurden we persoonlijke post, zoals liefdesbrieven die naar ons verhaal leidden. En soms creëerden een personage en een vlogger samen een video, zoals onze lieftallige Lotte en vlogger Dylan, die Truth or Dare speelden op YouTube.

Interactie en media

Naast het main platform hebben we nog veel meer media ingezet, zoals Facebook, Hyves, blogs, Twitter, YouTube, e-mail, SMS, Flickr, DeviantArt en Spotify. Content was er is de vorm van video’s, foto’s, tekeningen, tekst, muziek en games. Gebruikers konden met de karakters interacteren en bijvoorbeeld advies geven over de situaties waar ze in terecht zijn gekomen. Onze Flint was bijvoorbeeld ontzettend slecht in het versieren van meisjes. Kijkers gaven Flint openingszinnen die hij in de volgende video ook echt uitprobeert. Dit was zowel leuk voor de kijkers als voor ons. En ze leren welke consequenties bepaalde keuzes kunnen hebben.

Resultaten

Het project heeft voor veel opschudding gezorgd. Er zijn kamervragen over gesteld, mensen wilden ons van YouTube verbannen en anderen dachten dat we kinderen juist aanzetten tot het hebben van seks op jonge leeftijd. Maar de mensen voor wie we het hebben gedaan vonden het geweldig. Ze doken in het verhaal en voelden zich verbonden met de karakters. And het belangrijkste: ze hebben de boodschap begrepen. Na het zien van ‘Hun Eerste Keer’ geeft 79% aan het (zeer) belangrijk te vinden hun wensen en grenzen aan te geven op het gebied van seks. Project bekijken? www.huneerstekeer.nl

Didi Koller • juni 29, 2012


Previous Post

Next Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *