Didi's Blog

About transmedia and other pretty cool stuff

Oh Oh TransmediaOh Oh Transmedia

On Twitter I was asked if if there’s a good example of how Reality TV can go transmedial… Well, @j_stankevicius, that is an interesting question. To be honest I didn’t know the answer right away, so I checked all the cases that I’ve studied and I couldn’t find one that was developed around reality TV.

But when I thought of it, it made me think that actually a lot of reality series use different storylines on different channels. Look at Oh Oh Cherso, a realityshow about eight young adults from The Hague who go to Chersonissos to party. I guess you could say it’s the Dutch version of Jersey Shore.

Oh oh Cherso

Oh Oh Cherso

The youngsters, who don’t know each other very well, have to live in a house together and drink and party all night long. Of course there are lots of stories to be told there. It was a big success with over a million viewers every week. So we followed the group on a ski-holiday as well: Oh oh Tirol and on another summer holiday to sunny Greece.

Oh oh Cherso is everywhere: the group brought out a few singles, there’s merchandising, they tour around the country to visit different clubs. The characters are spoofed in comedy shows, which means the audience is really engaged. For the second summer season there was even a show about the auditions to find two new members of the Oh oh group. This series was called X Cherso and made it possible for fans to become part of the show.

Throughout the seasons we got to know the characters and their personal storylines as well. One of them: DJ Tony Star (aka Sterretje) was always a happy single, but he seems to be ready for a relationship now. So after the second season he got his own reality datingshow: In love with Sterretje. Tony’s twitter account got up to 38 thousand followers and he travels to Chersonissos regularly to turn up the beat at the hottest parties.

 

DJ Tony Star

DJ Tony Star

And that’s just one member of the gang. Samantha, better known as Barbie, also got two spin-offs on television: Barbie’s Wedding and Barbie’s Baby. She keeps her fans posted on this webcommunity called Hyves. Roos and Bibi participated against other celebrities in the Dutch show Echte meisjes op zoek naar zichzelf.

This is only one example, but I’m convinced that there are far more reality shows that work this way. Reality TV characters jump from one show into another and their stories are told in all these different channels, on television and online. Look at celebrities such as Britt Dekker, Michella Kox and the twins Erik and Arjan Snippe. I don’t know if transmedia is the right word for it, but these people sure tell complementary storylines in various places.Op Twitter werd mij gevraagd of er een goed voorbeeld is van hoe reality tv transmediaal kan gaan. Nou, @j_stankevicius, dat is een goede vraag. Om eerlijk te zijn wist ik het antwoord ook niet meteen. Ik heb er allerlei cases bij gepakt, maar geen van alle draaide om een reality show.

Maar toen ik erover nadacht, realiseerde ik me dat er eigenlijk heel veel reality series zijn die verschillende verhaallijnen via verschillende kanalen vertellen. Kijk maar naar Oh Oh Cherso, de realityshow waarin we acht Haagse jongeren volgen tijdens een partyvakantie in Chersonissos, de Nederlandse versie van Jersey Shore.

Oh oh Cherso

Oh Oh Cherso

De jongeren kennen elkaar niet en moeten met elkaar samenleven in een huis. Ze feesten en drinken tot ze erbij neer vallen. Natuurlijk ontstaan hier vele verhaallijnen. Het was dan ook een groot succes, met wekelijks meer dan een miljoen kijkers. Dus volgden we de groep ook op skivakantie in Oh Oh Tirol en nóg een zomer zonnig Griekenland.

Oh oh Cherso is overal: de groep brengt verschillende singles uit, er is merchandising en ze schnabbelen wat af in clubs in heel Nederland. In comedy programma’s zoals de TV kantine wordt de groep regelmatig gepersifleerd, wat betekent dat het publiek enorm engaged is. Vóór het tweede zomer seizoen werd zelfs een programma gemaakt over de zoektocht naar twee nieuwe leden van de Oh Oh groep. In deze serie, X Cherso, kregen fans dus de kans om onderdeel te worden van hun favoriete reality show.

Gedurende de verschillende seizoenen leerden we de karakters en hun persoonlijke verhaallijnen kennen. Eén van hen: DJ Tony Star (aka Sterretje) was altijd een happy single, maar hij lijkt nu toe te zijn aan een relatie. Dus na het laatste seizoen kreeg hij zijn eigen reality datingshow: In love with Sterretje. Tony’s twitter account heeft nu meer dan 38 duizend volgers en hij reist regelmatig af naar Chersonissos om te draaien op de vetste feesten.

DJ Tony Star

DJ Tony Star

En dat is nog maar één lid van de groep. Samantha, beter bekend als Barbie, heeft zelfs twee spin-offs op televisie gekregen: Barbie’s Bruiloft en Barbie’s Baby. Daarnaast houdt ze haar fans op de hoogte via Hyves. Roos en Bibi streden tegen andere bekende Nederlanders in Echte meisjes op zoek naar zichzelf.

Dit is slechts één voorbeeld, maar ik ben ervan overtuigd dat er veel meer realityshows zijn die op deze manier werken. Realitysterren springen van het ene programma in het andere en hun verhalen worden via verschillende kanalen verteld, zowel op televisie als online. Kijk naar BN’ers als Britt Dekker, Michella Kox en de tweeling Erik en Arjan Snippe. Ik weet niet of transmedia hiervoor het juiste woord is, maar dat deze mensen hun complementaire verhalen op verschillende plekken vertellen, dat is zeker.

barbies babybarbies bruiloftbritt dekkerDidi Kollerdj tony starerik en arjan snippein love with sterretjemichella koxoh oh chersooh oh tirolreality tvrealityshowTransmediatv programmatwitterx cherso

Didi Koller • October 10, 2012


Previous Post

Next Post

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *