Didi's Blog

About transmedia and other pretty cool stuff

NO by Gael Garcia Bernal

NO becomes NOW! Creative bootcampNO wordt NOW! Creative bootcamp


Chile, 1988. Years of oppression under the regime of Pinochet. The man responsible for killings, torture, disappearances and financial malpractice. Pressured by internationale politics, he scheduled a referendum. Vote SI to agree that Pinochet remains the political leader, vote NO for change.

The film NO is about this age in Chilean history. Advertising talent Rene Saavedra is asked to lead the NO campaign. And that is a challenge to say the least. Many Chileans think SI will win by corruption. Others are afraid to vote. Saavedra tries to awaken his compatriots with optimistic and surprising television.

Now this is what we call a life-changing campaign, one that really matters. Spektor Storytelling, FilmFreaks and BKB are inspired by it and together they have organized a bootcamp: NO(W).

50 creative minds from different fields of interest were invited to this special evening in Ostadetheater in Amsterdam. After an inspiration session with BKB about the Movember campaign we were divided into teams to come up with our own campaign. A campaign that could change the world (or a part of it). What do we want? Social change. When do we want it? NOW.

At the end of that long, but very inspiring evening everybody showed their concepts. We have seen concepts for: More silence, More listening, More local initiatives, No more rushing and No more individualization.

Soon all the ideas will be published in the official NO(W) bootcamp newspaper and on the website of the initiative. A selected jury will choose the winner. If the film NO attracts enough visitors, then we will actually be able to realize this campaign. So go the movie theatres everybody, then we can change the world!

NO runs in the Dutch movie theaters from January 31st. The combination of original footage and the new images that are shot on U-matic, makes the movie take you back in time.  NO was selected for the Quinzaine des Réalisateurs in Cannes, won the Art Cinema Award and is also nominated for an Oscar.
Chili, 1988. Dictator Pinochet is al jaren aan de macht. Moorden, martelingen, verdwijningen en financiële malversaties zijn aan de orde van de dag. Maar onder internationale druk heeft hij toch een referendum uitgeschreven. Wie SI stemt, wil dat Pinochet de politiek leider blijft, wie NO stemt wil verandering.

De film NO gaat over deze periode in de Chileense geschiedenis. Reclamejongen René Saavedra wordt gevraagd om de NO-campagne te leiden. En dat is op z’n zachtst gezegd een uitdaging. Veel Chilenen denken dat SI zal winnen door corruptie. Anderen durven niet te stemmen. Saavedra probeert zijn volk wakker te schudden met optimistische en verrassende spotjes.

Dit is wat wij nu een ‘lifechanging’ campagne noemen, één die er echt toe doet. Spektor Storytelling, FilmFreaks en BKB zijn erdoor geïnspireerd geraakt en hebben samen een bootcamp geörganiseerd: NO(W).

50 creatieven uit verschillende vakgebieden werden uitgenodigd voor deze bijzondere avond in het Ostadetheater in Amsterdam. Na een inspiratiesessie met BKB over onder andere Movember werden we in teams opgedeeld om zelf een campagne te bedenken die de wereld (of een deel daarvan) zou kunnen veranderen. What do we want? Social change. When do we want it? NOW.

Aan het einde van wat lange, maar zeer inspirerende avond werden de concepten kort gepresenteerd. We hebben concepten gezien voor onder andere: More zwijgen, More luisteren, More lokale initiatieven, No more haasten en No more individualisering.

Binnenkort verschijnen alle ideeën in de officiële NO(W) bootcamp krant en op de website van het initiatief. Een speciaal geselecteerde jury zal de winnaar kiezen. Mocht de film NO genoeg bezoekers trekken dan kunnen we deze campagne ook echt gaan realiseren. Dus allemaal naar de filmhuizen, dan gaan we de wereld veranderen!

NO draait vanaf 31 januari in de filmtheaters. De combinatie van origineel beeldmateriaal uit die tijd en de nieuwe beelden die zijn geschoten op U-matic, maakt dat de film je mee terug neemt in de tijd. NO werd geselecteerd voor de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes, werd bekroond met de Art Cinema Award en is ook nog eens genomineerd voor een Oscar.

1988bkbbootcampcampagnecampaignchilechilifilmfilmfreaksNono campaignNowpinochetreferendumsaavedrasocial changespektor

Didi Koller • January 17, 2013


Previous Post

Next Post

Leave a Reply

Your email address will not be published / Required fields are marked *