Didi's Blog

About transmedia and other pretty cool stuff

Zappmissie: Lost in the Game. Foto: annemieke van der togt

Een nieuwe Zappmissie: Lost in the Game

Virtual reality games, gladiatorengevechten en live stream ontsnappingen, het zit allemaal in Lost in the Game, een fictieve verhaalwereld die op veel verschillende manieren tot uiting komt.

Het is een jaarlijkse traditie geworden, na Zaak Zappendael, Het Verborgen Eiland en Het Geheim van Eyck komt Zapp ook dit jaar met een nieuwe spannende missie. Al een aantal weken zijn de Zappers in de ban van deze verhaalwereld, en dat kan ook niet anders want het is overal.

Elke schooldag komt er een nieuwe aflevering op tv van Lost in the Game. Een groep kinderen wordt uitgenodigd voor een survivalkamp, maar daar blijken vreemde dingen te gebeuren. Als een aantal kinderen zomaar ineens verdwenen zijn gaan de achterblijvers stiekem op onderzoek uit. Langzaam wordt duidelijk dat een bedenkelijke virtual reality game hierin een belangrijke rol speelt, maar het achterhalen van de waarheid is gevaarlijker dan ze dachten.

Iedere zaterdag is er een aflevering van de Zappmissie. Acht presentatoren worden tijdens het Zapp-uitje opgesloten in een slot, om te weg te komen moeten ze één voor één een heel speciale game spelen om hun voorvaderen te redden in de geschiedenis.


Om toegelaten te worden tot de game moeten ze zich eerst bewijzen door te ontsnappen uit de Escape Room. Op woensdag kun je deze Escape Room niet alleen live op YouTube bekijken, maar je kunt zelfs meespelen. Kijkers kunnen via de live chat helpen met het oplossen van de puzzels om ervoor te zorgen dat de Zapp presentator weer vrij komt. Van te voren kunnen spelers de kamer alvast doorzoeken in de 360º game, waarmee ze hints kunnen verzamelen voor de ontsnapping.

Ik ben blij om te zien dat er weer zoveel vernieuwd is in de Zappmissie. Vooral de stap naar YouTube vind ik een hele goede, omdat dit toch één van de belangrijkste platformen is binnen de jonge doelgroep. En dan ook nog meteen live. De eerste ontsnapping werd al 386.000 keer bekeken op het kanaal van Zapp live, en 700.000 keer op het kanaal van de eerste speler Enzo Knol, die overigens geen rol speelt in de missie. Lekker bezig!

Als ik één verbeterpunt moet noemen dan is het dat er een duidelijk verschil is in production value tussen de verschillende onderdelen. De dagelijkse serie ziet er erg goed uit, het acteerwerk, de sets en de special effects zijn echt beter dan in de Zappmissie. En hoewel de puzzels goed zijn bedacht en de kinderen echt worden getriggerd om mee te spelen laat de art-direction van de Escape Rooms nog te wensen over. Het blijft elke week dezelfde kantoorruimte met andere props. Zoals in een eerdere post duidelijk werd, ben ik zelf nogal een Escape Room fan, maar als ik geld had betaald voor één van deze kamers had ik zeker geen goede review gegeven. Ik realiseer me dat er steeds maar twee dagen de tijd is om de kamer opnieuw in te richten voor de 360º game online komt, maar het is toch zonde. Wellicht heeft het te maken met de budgetverdeling en het feit dat online projecten nog altijd achtergesteld worden, toch Tim Hofman?

Toch wil ik positief afsluiten, want Lost in the Game is opnieuw een innovatief hoogstandje van de KRO-NCRV. Ik ben nu al benieuwd naar de Zappmissie van volgend jaar.

Didi Koller • oktober 20, 2016


Previous Post

Next Post

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *